Kommunen informerar om nedsläckning av telestationer

Den ”vanliga” telefonen fungerar snart inte längre – hur påverkar det dig?

Information om nedsläckning av telestationer i Karlskrona kommun

Den 30 september 2017 kommer ett antal telestationer att stängas i Karlskrona kommun. Det betyder att det inte längre är möjligt att ha fast telefon eller bredband via ADSL i dessa områden. De kunder som berörs kommer att få erbjudande om alternativa lösningar. Detta är ett led i det som kallas ”framtidens nät”.

Karlskrona kommun informerar om vad detta innebär för dig. Kättilsmåla Fiber kommer vara närvarande för att svara på eventuella frågor.

Bygdegården Kättilsmåla 11 april klockan 17.30 – 19.00

  • Vilka alternativa lösningar finns?
  • Vad har man rätt till enligt lagstiftningen?
  • Vilken skyldighet har Telia som nätägare?
  • Vad händer om jag har en annan operatör än Telia?
  • Hur går jag till väga nu?

Följande telestationer stängs ned i Karlskrona kommun:

Karlskrona kommun                               

  • Alvarsmåla
  • Bergsmåla
  • Bjurabygget
  • Blåningsmåla
  • Buggamåla
  • Dragda
  • Fabbemåla
  • Fjärdsjömåla
  • Kumlehallar
  • Ledja by
  • Lyckeåborg
  • Olsäng
  • Strömsbergs by
  • Stora hammar
  • Sälleryd
  • Törnåkra
  • Ytterön
  • Älmtamåla

 

1 tanke kring ”Kommunen informerar om nedsläckning av telestationer

  1. Här kommer en statusuppdatering för dom som inte kunde vara med på mötet:

    Kommunen informerade om nedsläckningen av de berörda telestationerna som kommer ske 30/9 2017. De abonnenter som berörs och är kund hos Telia har redan fått information om ersättningslösningar. De abonnenter som är kund hos andra leverantörer av telefoni- och bredbandstjänster har i många fall ännu inte fått någon information från respektive leverantör. Innan sista september kommer dock Skanova som är nätägare för Telias kopparnät att skicka ut information till alla som berörs, oavsett om man är kund hos Telia eller inte.

    Ersättningslösning för både telefoni och bredband är mobila tjänster och man måste själv teckna en ersättningstjänst hos valfri leverantör innan 30/9 – det är inget som sker automatiskt eller som Telia bistår med.

    Information om fiberutbyggnad kommer i ett separat inlägg.

    /styrelsen

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *